• Polski
    • English
  • Podejście montessori – opis metodyki

    „Edukacja jest naturalnym procesem, w którym uczestniczy dziecko i nie jest realizowana przez słuchanie słów, ale przez to, co dziecko może doświadczać w otoczeniu”.
    M. Montessori

    CO TO JEST MONTESSORI?

    Montessori nie jest ani metodą, ani ustalonym programem nauczania, ale raczej „podejściem” do nauki.

    To podejście zostało stworzone przez dr Marię Montessori – kobietę wyprzedzającą swoje czasy, pod wieloma względami, urodzoną w mieście Chiaravalle we Włoszech w 1870 roku. Po ukończeniu szkoły medycznej w 1896 roku została pierwszą kobietą lekarzem we Włoszech. Na początku swojej praktyki medycznej jej obserwacje kliniczne skłoniły ją do przeanalizowania, w jaki sposób dzieci się uczą. Doszła do wniosku, że rozwijają się w oparciu o to, co znajdują w swoim środowisku.

    Chcąc skupić się bardziej na umyśle niż na ciele, postanowiła wrócić na uniwersytet w 1901 roku, aby studiować psychologię i filozofię. W 1904 została profesorem antropologii na University of Rome.
    Jej pragnienie pomocy dzieciom było tak silne, że w 1905 roku zrezygnowała zarówno z pracy jako kadra uniwersytecka, jak i z praktyki lekarskiej, a następnie założyła pierwszy ,,Casa dei Bambini”, czyli „Domy Dziecięce”. To, co ostatecznie stało się „metodą” edukacji Montessori, rozwinęło się właśnie tam. Maria Montessori opierała się na swoich naukowych obserwacjach dotyczących prawie bezwysiłkowej zdolności dzieci do przyswajania wiedzy z ich otoczenia, a także ich niestrudzonego zainteresowania manipulowaniem materiałami.

    Każdy element otoczenia, każde ćwiczenie, każda metoda opracowana przez Montessori opierała się na tym, co obserwowała. Przyglądała się, jak dzieci wykonują czynności „naturalnie”, samodzielnie, z niewielką lub żadną pomocą dorosłych.

    Metoda Montessori opiera się na obserwacji i podążaniu za indywidualnymi potrzebami każdego dziecka, dostosowuje się i zapewnia każdemu dziecku możliwość rozwoju zgodnie z własną ścieżką. Jest ona stosowana z niesamowitymi rezultatami w krajach na całym świecie i wśród dzieci ze wszystkich środowisk kulturowych. Jest to metoda wspierająca wszystkie dzieci, od bardzo uzdolnionych po osoby z trudnościami w uczeniu się.

    Bez wątpienia można powiedzieć, że jeśli metoda Montessori zostanie prawidłowo wdrożona, jest ona tak samo wyjątkowa jak Twoje dziecko!

    DZIECKO

    Dziecko poniżej 6 roku życia przechodzi proces ,,samodzielnej konstrukcji”. Zastosowanie filozofii Montessori i specjalnie zaprojektowanych materiałów Montessori wspomaga zdolność dziecka do przyswajania wiedzy i kontynuowania tej niesamowitej ścieżki ,,samokonstruowania”. Wszystkie dzieci mają naturalną, wrodzoną potrzebę uczenia się. Ta potrzeba, pielęgnowana i wspierana w odpowiednim środowisku uczenia się oraz przy odpowiednich zajęciach na każdym etapie rozwoju dziecka, pozwala dziecku rozwinąć w pełni swój potencjał.

    Przed szóstym rokiem życia dziecko uczy się poprzez bezpośredni kontakt z otoczeniem, poprzez wszystkie zmysły i ruch. Dziecko dosłownie chłonie to, co jest w jego otoczeniu. Materiały sensoryczno – manipulacyjne umożliwiają dziecku zdobywanie doświadczeń edukacyjnych i przejście od konkretnych doświadczeń do pojęć abstrakcyjnych.
    Każde dziecko to jednostka rozwijająca się we własnym, wrodzonym tempie. Edukacja musi być prowadzona w harmonii z jego tempem i jego cechami moralnymi, duchowymi, poznawczymi i uczuciowymi.

    PRZYGOTOWANE OTOCZENIE

    Skoro dziecko przyswaja wiedzę z otoczenia, otoczenie musi zawierać różne działania zaspokajające potrzeby dziecka. Środowisko w klasie jest bezpieczne i uporządkowane, każdy element wyposażenia służy określonemu celowi rozwojowemu. Półki wypełnione są atrakcyjnie wyglądającymi materiałami, więc dziecko z własnej woli po nie sięga. Dziecko może dowolnie wybierać materiały i wykonywać zadania tak długo, jak chce.

    OBSZARY W SALI

    W programie przedszkolnym jest pięć głównych obszarów: Życie Praktyczne, Sensoryka, Język, Matematyka oraz Socjologia i Nauka o Świecie. Duży nacisk kładzie się również na Sztukę i Muzykę. Dzieci zawsze mogą swobodnie poruszać się po sali, co z powodzeniem zastępuje siedzenie przy stołach. Nie ma ograniczeń dotyczących tego, jak długo dziecko może pracować z konkretnym materiałem. O każdej porze dnia może korzystać ze wszystkich materiałów na wszystkich poziomach.

    Życie Praktyczne
    Jednym z pierwszych dążeń małego dziecka jest uniezależnienie się od dorosłych. Poprzez manipulowanie przedmiotami, nalewanie, przesypywanie itp. dziecko staje się gotowe do wykonywania różnych czynności samodzielnie. Ćwiczy koordynację wzrokowo-ruchową, rozwija motorykę małą, przygotowując rękę do trzymania ołówka w przyszłości. Niezależność, pewność siebie, poczucie porządku, a przede wszystkim wyjątkowa koncentracja to kluczowe zalety Życia Praktycznego.

    Sensoryka
    Dziecko poznaje świat poprzez zmysły. Musi dotykać, czuć, słuchać i obserwować, aby zrozumieć zmiany zachodzące w jego otoczeniu. Przestrzeń sensoryczna bogata jest w zaprojektowane przez Marię Montessori materiały mające na celu przedstawienie dzieciom świata kolorów, kształtów, dźwięków, głośności itp. Poprzez dopasowywanie, ocenianie i porównywanie, dziecko doskonali swoje zmysły, rozwija zdolności obserwacyjne i organizacyjne, przygotowując się do nauki Matematyki. Dziecko bada kształty brył geometrycznych i figur płaskich oraz ich wzajemne relacje w ramach przygotowań do Geometrii.

    Język
    W klasie Montessori rozwój języka jest wspierany na wiele sposobów. Dziecko jest zachęcane do wyrażania siebie indywidualnie i podczas zajęć grupowych. Język jest nieodłącznym elementem, podczas doświadczania sensorycznego, co ma na celu poszerzenie zasobu słownictwa i precyzji. Ćwiczenia z języka fonetycznego budują rozumienie przez dziecko budowy słów i kompozycji, począwszy od prostych dźwięków poszczególnych liter, poprzez pracę nad zdaniami i czytanie książek. W całej klasie materiały językowe zapewniają konkretne doświadczenia z każdym elementem języka: słuchaniem, pisaniem, czytaniem i mówieniem.

    Matematyka
    Specyfika wielu materiałów z Życia Praktycznego i Sensoryki prowadzi do rozwoju szeregu umiejętności matematycznych: dokładności, porządku, rozróżniania, rozpoznawania podobieństw i różnic, stopniowania, szacowania, czy też liczenia. Zanim dziecko zacznie interesować się matematycznymi materiałami Montessori, rozwinie wiele z tych umiejętności. Dzieci zapoznają się najpierw z materiałami, które rozwijają zrozumienie liczb od jednego do dziesięciu. Poprzez pracę z konkretnymi materiałami dziecko poznaje system dziesiętny i cztery działania matematyczne: dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie. Starsze dzieci przechodzą następnie od manipulowania konkretnymi materiałami do poziomu abstrakcyjnego, który pozwala im wykonywać obliczenia za pomocą samego papieru i ołówka.

    Socjologia i Nauka o Świecie
    Przedstawiając dziecku planetę Ziemię „z lotu ptaka” przyglądamy się szczegółom kontynentów, konkretnych krajów i biomów. Świat nauki jest również eksplorowany poprzez naukę o roślinach i zwierzętach. Poprzez studia kulturowe, obchodzenie różnych świąt, przyglądanie się strojom i sztuce, dzieci zyskują akceptację i uznanie dla różnych kultur.

    ROLA NAUCZYCIELA

    Nauczyciel Montessori znacznie różni się od nauczyciela w konwencjonalnym przedszkolu. Zadaniem nauczyciela w przedszkolu Montessori jest zapoznanie dziecka ze starannie zaprojektowanym środowiskiem w klasie. Rolą nauczyciela jest ciągłe przygotowywanie otoczenia, prezentowanie go dziecku poprzez dobrze przemyślane lekcje.

    MIESZANE GRUPY WIEKOWE

    Szczególną zasadą filozofii Montessori jest to, że dzieci uczą się również poprzez obserwację i uczenie innych.
    Socjalizacja w klasie Montessori jest naturalna i spontaniczna, przypomina interakcje w dużej wielopokoleniowej rodzinie lub społeczności. Jest to jeden z powodów, dla których Montessori oferuje dzieciom środowisko w różnym wieku: starsze dzieci uwielbiają pomagać młodszym i spontanicznie pomagają nowoprzybyłym w znalezieniu swojego miejsca w klasie.
    Młodsze dzieci mogą swobodnie oglądać starsze, podczas gdy starsze dzieci mogą, jeśli chcą, uczyć młodsze.
    W klasie zachęca się do współpracy, a nie do atmosfery rywalizacji.

    WYNIKI KSZTAŁCENIA MONTESSORI

    Dzieci na zajęciach Montessori uczą się zgodnie z własnym okresem rozwojowym. Oczekuje się, że będą dokonywać odpowiedzialnych wyborów w zakresie uczenia się i dobrze wykorzystywać swoją wolność. Dzieci doceniają szacunek, jaki otrzymują i stają się dojrzałymi, opiekuńczymi, przyjaznymi i ciekawymi świata osobami, które uwielbiają się uczyć!

    Kontakt



      Bielawa ul. Lipowa 22 A, Konstancin – Jeziorna
      Tel:785 120 000
      kontakt@americanmontessori.pl

      Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.