Podejście Montessori:
Metoda Montessori opiera się na naturalnym przechodzeniu dziecka przez etapy rozwoju, zachęcając dziecko do spontanicznej i znaczącej pracy. Każde środowisko przygotowane w duchu Montessori to zwykle społeczność około 20 dzieci, w której każde dziecko uczy się interakcji społecznych na wiele różnych płaszczyznach. Klasy Montessori są tworzone przez dzieci w wieku mieszanym, czyli od 3 do 6 lat. Starsi uczą najmłodszych, zwiększając w ten sposób ich pewność siebie i umiejętności społeczne. A starsi uczą się poczucia odpowiedzialności, będąc liderami klasy – to buduje ich pewność siebie. Do bardziej zaawansowanej pracy młodsze dzieci inspirują obserwacja starszych. Każde dziecko może pracować we własnym tempie, na różnych poziomach środowiska.
Nauczyciele Montessori starają się promować:
• pewność siebie i poczucie własnej wartości
• poczucie spełnienia
• poczucie odpowiedzialności za siebie i za swoje czyny
• niezależność i zdolność adaptacji
• współpraca z innymi i poczucie wspólnoty
• poszanowanie praw i potrzeb innych
• koncentracja i wytrwałość w wykonywaniu zadań
• innowacje i motywacja własna
Przygotowane środowisko:
Dr Maria Montessori uważała, że piękne i przygotowane środowisko inspiruje naturalne skłonności dziecka do pracy. Przenosi nas do prawdziwego świata i jest przeznaczony do określonego rodzaju pracy, która odpowiada naturalnym zainteresowaniom dziecka na określonym etapie życia i rozwoju.
Pokój Montessori jest czysty i uporządkowany. Każdy przedmiot ma swoje miejsce na półkach i pozostaje tam, dopóki nie jest używany. Sala lekcyjna jest całkowicie proporcjonalna do wielkości dzieci. To jest proste, ograniczone i wygodne. Wszystko jest w zasięgu dzieci. Dzieciom towarzyszy dobrze wykształcony przewodnik – Montessori Guide.