Standardowy plan dnia w American Montessori Preschool
Sesja poranna:
8.00 – 11.00 Zajęcia indywidualne Montessori
8:00 – 8.30 Schodzenie się dzieci
8.00 – 8.45 Śniadanie
10.30 – 11.00 Przekąski
11.00 – 11.30 Zajęcia grupowe
11.30 – 12.30 Zajęcia na zewnątrz / w ogrodzie
12.30 – 13.00 Obiad
13.30 – Godzina pierwszego odbioru dzieci przez rodziców*
Sesja popołudniowa:
13.00 – 15.00 Zajęcia indywidualne Montessori
15.00 – 15.30 Popołudniowe przekąski
15.30 – Godzina odbioru dzieci przez rodziców.*
15.30- 17.00 Zajęcia świetlicowe
*Uprzejmie prosimy rodziców o niewchodzenie do budynku przedszkola ze względu na zasady placówek Montessori oraz z uwagi na obostrzenia sanitarne związane z pandemią COVID-19. Opiekunowie i pedagodzy zadbają o to, by dzieci miały przy sobie wszystkie niezbędne rzeczy. Dziękujemy!
Ćwiczenia z życia codziennego
Precyzyjnie dobrane materiały Montessori ułożone na tacach lub w pojemnikach dają dzieciom szansę na wybranie najciekawszych aktywności każdego dnia. Zadania takie jak przelewanie, praca z gąbką, polerowanie, krojenie etc. pozwalają rozwinąć kontrolę mięśni i koordynację oka z ręką, podczas gdy ramki do ubierania się, zamiatanie i mycie pomaga dzieciom zadbać o siebie jak i o środowisko. Pomaga im to również podwyższać poziom koncentracji niezbędnej do uczenia się i wzmacniać poczucie porządku oraz samodzielnego kończenia zadań.
Sensoryka
Wyjątkowa wrażliwość na wrażenia sensoryczne rozwija się w wieku przedszkolnym. Aktywności sensoryczne pomagają dzieciom rozwijać ich zmysły. To z kolei wzmacnia ich chęć do intensywniejszej pracy. Zajęcia sensoryczne są opracowane tak, aby wspierać zmysł smaku, wzroku, dotyku, zapachu i słuchu. Zaawansowane aktywności z tego zakresu mają na celu rozwój zmysłu równowagi u dziecka, a także zrozumienie i odczucie pojęć takich jak krótki i długi, rzadki i gęsty, mały i duży, mały i duży, gładki i chropowaty oraz różnorodnych odcieni kolorów.
Matematyka
Matematyka odgrywa znaczącą rolę w metodzie Montessori. Jest wprowadzana dzieciom w sposób, który pozwala zrozumieć im podstawowe pojęcia matematyczne, zawsze wiążąc ilość z symbolami. Początkowo jest prezentowana dzieciom na konkretnych kolorowych przedmiotach. Kiedy rozumieją już jej zamysł mogą być wprowadzone pojęcia bardziej abstrakcyjne. Dzieci uczą się dodawania i odejmowania poprzez działania na materiałach zbudowanych z koralików, tzw. pereł. Z każdym miesiącem wprowadza się coraz bardziej skomplikowane zadania.
Język
Edukacja językowa w otoczeniu Montessori rozpoczyna się od umiejętności werbalnych, percepcji wizualnej i nauki alfabetu fonetycznego, co prowadzi do literowania i czytania. Nauczanie jest wspierane przez wykorzystanie ruchu po szorstkich literach i manipulację ruchomym alfabetem. Ostatecznie dzieci uczą się budować słowa.
Muzyka
Różnorodność elementów pomaga dzieciom rozwijać się w kilku obszarach. Piosenki, zabawy paluszkowe, rymowanki i gry pomagają dzieciom wzmocnić ich poczucie rytmu i wspierają skupianie się, koordynację mięśni i interakcję w grupie. Ruch i mimika pomaga wydobyć ich pełną kreatywność.
Sztuka
Sztuka łączy w sobie umiejętności praktyczne jak i rozwój emocjonalny. Pomaga dzieciom ćwiczyć i uzyskać kontrolę nad mięśniami oraz wzmocnić koordynację oka i motoryki ręki poprzez trzymanie pędzli i uczenie się jak poprawnie używać farb, kredek, nożyczek i innych narzędzi plastycznych. Dzieci zdobywają umiejętności niezbędne do pisania jak również uczą się jak wyrażać swoje uczucia i emocje w naturalny sposób poprzez sztukę. Rozwijają także świadomość kolorów, kształtów, form, linii i różnorodnych faktur.